מחקר: מתמודדים עם בעיות נפשיות מעבירים את זה לכלבים שלהם

מחקר חדש שפורסם לאחרונה מגלה שכלבים עלולים לסבול מחרדה במידה והבעלים שלהם מתמודד נפשית. מצד שני, הבעלים לא הופכים לחרדתיים בעקבות הכלבים שלהם
כלב דואג

מחקר חדש גילה כי היחסים בין בני אדם לכלבים פועלים בשני הכיוונים: בעלי כלבים שמתמודדים עם חרדה ועם לחצים עשויים להעביר זאת לכלבים שלהם. "כלבים מבינים בני אדם די טוב", אומרת לינה רות', זואולוגית באוניברסיטת לינקופינג בשוודיה, ומבכירות עורכי המחקר, "הם מבינים אותנו הרבה יותר טוב מאשר שאנחנו מבינים אותם".

ונראה שהמדע תומך בדבריה. עוד ועוד ספרות מחקרית חושפת בפנינו את היכולת של ההולכים על ארבע לפרש סימנים לא-מילוליים של בני אדם. היכולת הזאת התפתחה במהלך עשרות אלפי השנים של חיים לצד בני אדם. כאשר הכלבים בויתו לראשונה, לאלה שידעו להגיב לסימנים המילוליים והלא-מילוליים של בני האדם היה יתרון על פני הכלבים שלא ידעו לפענח זאת.

למרות היתרון האדיר שיש לכך שכלבים יכולים להבין אותנו, יש גם צד שלילי: כאשר אנחנו פוחדים, הכלבים שלנו עלולים לפחוד גם כן. יש כאלה שנוטים לחרדה ולחוסר יציבות רגשית באופן טבעי, ולדברי רות', בעלים שמתמודד עם מצבים כאלה עלולים לגרום לכלבים שלהם להתמודד עם עקה כרונית.

צוות החוקרים גייס 58 כלבים ובעליהם מרחבי שוודיה. בעלי הכלבים מילאו שאלון מילולי שעסק באישיות שלהם ובהיסטוריה של התמודדויות נפשיות – וגם באישיות של הכלבים שלהם.

לאחר מכן, רות' וצוות החוקרים מדדו את רמות הורמון החרדה קורטיזול בשיער של בעלי הכלבים ובפרווה של חבריהם על ארבע. רמות הקורטיזול בגוף עולות באופן טבעי בסיטואציות מפחידות, אך לטווח הארוך הוא גורם להאטה בצמיחת השיער והפרווה.

עדיין לא הצטרפת לקבוצת "מוצרים לכלבים בלי לקרוע את הכיס"? חבל, הפסדת מלא כסף

בנוסף, החוקרים מדדו נתונים שונים ומגוונים, בהם גם הבדלי רמות הפעילות בין הכלבים והבעלים, סגנון החיים השונה, שינויים במזג האוויר ועוד משתנים רבים. עם זאת, המשתנה היחיד שהיה תואם לשינויים ברמות החרדה של כלבים היה רמת החרדה של בעליהם.

במילים אחרות, כאשר לבעל הכלב היו רמות גבוהות של קורטיזול בשיער, לכלבים שלהם היו רמות גבוהות של קורטיזול בפרווה.

קשר חד כיווני

בניגוד לשינויים שחוו הכלבים בעקבות הבעלים שלהם, נראה שהבעלים לא השתנו בעקבות הכלבים. רות' לא מצאה אף ראיה לכך שכלבים המתמודדים עם חרדה גורמים לבעליהם ללקות בחרדה.

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Scientific Reports ביום חמישי, מגלה כי ככל הנראה הכלבים קולטים סימני חרדה שונים אצל בעליהם, כגון הליכה מהירה, כסיסת ציפורניים ועצבנות. דבר שגורם לחרדה לכלבים עצמם.

"בהתחלה די הופתעתי בגלל זה. אבל עבור הכלב, הבעלים הוא חלק גדול מאוד מחיי היום-יום, אך לבעלים יש חיים שלמים גם בלי הכלב", אמרה רות'.

תוכן עניינים

שתפו

2 תגובות

  1. מעניין מאוד אך איך זה מתיישב עם כלבים האמורים להיות טיפוליים / גם עם אנשים שהם פוסטראומטיים לגבי המחקר הנ"ל כי אדם עם חרדות עפי המחקר שרמת הקורטיזול גבוהה אצלו כך גם אצל הכלב. הכלב אמור להרגיע את האדם החרדתי אז איך זה מתיישב עם המחקר…?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

איך נותנים ברבקטו

איך נותנים ברבקטו?

כאן תגלו בדיוק איך נותנים ברבקטו לכלב, בין אם מדובר בטבליית לעיסה ובין אם מדובר באמפולה

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני