סכנה לציבור או הגזמה פרועה: משרד החקלאות רוצה להרוג עשרות כלבים וחתולים שנתפסו בעמותה בצפון

לפני כשנה החרים משרד החקלאות עשרות כלבים וחתולים מעמותה בצפון הארץ בגלל הזנחה. לצערם של בעלי החיים, נראה כי המצב שלהם רק נהיה רע יותר
כלב בכלוב (צילום: משרד החקלאות)

לקראת סוף החודש שעבר פרסם משרד החקלאות הודעה מרגשת ולפיה 16 כלבים שפונו מכלבייה בצפון הארץ במצב של הזנחה הועברו לעמותת בעלי החיים Dog Tales בקנדה לשיקום וכדי שיוכלו למצוא שם בתים חדשים.

הכלבים האלה, יחד עם עשרות רבות של כלבים וחתולים נוספים, הוחרמו לפני כשנה על ידי פקחים של המשרד, לאחר שהוחזקו במתקן של עמותת "גרגורים" בתנאים מחפירים ובניגוד לחוק צער בעלי חיים.

משרד החקלאות העביר את הכלבים והחתולים למתקן מוגן ושם הם עברו בדיקות רפואיות, במהלכן חלק מהכלבים אובחנו אז כנשאים של מחלת הלישמניה.

על פי המשרד, הכלבים הועברו לטיפול ולשיקום, אך בניגוד להצהרות המשרד, הוא פועל במרץ כדי להמית את כל הכלבים שנתפסו בעמותת "גרגורים" – עשרות הכלבים והחתולים – החולים והבריאים כאחד.

בית המשפט הציל את הכלבים

מזכ"לית עמותת נח – ההתאחדות הישראלית של הארגונים להגנת בעלי החיים, אלה אבין, מותחת ביקורת קשה על התנהלות המשרד בכל הנוגע לכלבים ולחתולים שהוצאו מעמותת "גרגורים".

לדבריה, משרד החקלאות פועל במחשכים במטרה להמית את כל הכלבים והחתולים שהוצאו מגרגורים בלי שום סיבה הגיונית.

"המצב של ההזנחה היה ידוע לפחות עשר שנים", אמרה אלה למגזין כלבים, "משרד החקלאות לא עשה כלום בנדון למרות פניות חוזרות ונשנות, עד שבסוף החליטו אנשי המשרד להיכנס ולהחרים את כולם, אך לרוע מזלם של הכלבים והחתולים, מצבם הידרדר מהפח אל הפחת".

פינוי הכלבים ממתחם עמותת "גרגורים" (צילום: משרד החקלאות)
פינוי הכלבים ממתחם עמותת "גרגורים" (צילום: משרד החקלאות)

אלה ממשיכה לספר כי צוות עמותת נח גילה בדרך עקיפה שמשרד החקלאות מתכנן להמית את כל 120 הכלבים והחתולים בגלל שחלקם חולים או נשאים במחלת הלישמניה. העמותה פנתה לבית המשפט בדרישה למנוע את ההמתה ההמונית.

"משרד החקלאות התבצר בעמדתו להמית את כולם. הוא הציג את הכלבים והחתולים כסכנה משמעותית לציבור, וציין כי עלות החזקתם במתקן היא 50 אלף ש"ח בשבוע וזה יקר", סיפרה אלה והוסיפה כי למרות שהעמותה הציעה הצעות שונות כדי למנוע את המתתם של בעלי החיים, משרד החקלאות דחה את כל ההצעות האלה על הסף.

היא הוסיפה כי העמותה טענה שההחלטה להמית אינה מידתית, מכיוון שישנם כלבים רבים בארץ שנושאים את מחלת הלישמניה – והם אינם מומתים. "בית המשפט הבחין בהתנהלות של משרד החקלאות, קבע שהמשרד פעל בחוסר תום לב והסיר את האיום בהמתה", ציינה אלה.

מחלה שחיים איתה

"אם יש כלב חולה שיש לו בעלים – הוא מקבל טיפולים ומעקב. זה לא משהו נדיר, יש הרבה כלבים נשאים וכל שנה מתגלים עוד. הווטרינרים יודעים לטפל בזה. צריך לתת לכלב כדור פעם ביום ולטפל נגד פרעושים", ציינה מזכ"לית העמותה. "יש סיכוי אפסי להדבקה של אדם מכלב. לא מדובר בכלל בהדבקה ישירה אלא באמצעות זבוב חול".

"זו מחלה שגם מטופלת וניתנת לטיפול אצל בני אדם. יש בני אדם הנושאים את המחלה והם מקבלים טיפול. אף אחד לא מת מזה מאז שנת 2003".

היא הוסיפה כי קבוצת "Leishvet", קבוצת מדענים מרחבי העולם ובהם גם פרופסור ישראלי, שעוסקת בחקר מחלת הלישמניה קבעה שורת המלצות לבעלי חיים נשאים של המחלה.

הקבוצה אינה ממליצה בשום פנים ואופן להרוג את בעלי החיים. עוד מדגישה אלה כי גם אם מישהו ננשך על ידי כלב נשא או נשרט על ידי חתול נשא – הוא לא יכול להידבק במחלה. זאת, בניגוד לטענת משרד החקלאות.

חברת הכנסת יעל גרמן בביקור במתקן של משרד החקלאות (צילום: פייסבוק)

במהלך הדיונים המשפטיים בניסיון לעצור את ההמתה ההמונית, הציעה העמותה למשרד החקלאות כמה פתרונות.

אחד מהפתרונות הוא "אימוץ אחראי", שבו הכלבים הנשאים והחולים יאומצו באופן אחראי על ידי בעלים שידעו על מצבם הרפואי ויקבלו הדרכה כיצד יש לטפל בהם.

העמותה גם הציעה להעביר את הכלבים והחתולים לעמותה הקנדית. כל הבקשות נדחו על ידי המשרד.

בכל הנוגע להעברת בעלי חיים לקנדה אלה טוענת כי לאחר סירובים חוזרים ונישנים ובלחץ בית המשפט הסכים המשרד לפנות לקנדים אולם, משרד החקלאות ניסה לטרפד גם את האפשרות הזאת.

"קנדה לא דורשת בדיקות נוגדנים ללישמניה אלא רק חיסון נגד כלבת. למרות זאת, המשרד הודיע לרשויות בקנדה והבהיר להם שרוב הכלבים נשאים, ובגלל זה בסופו של דבר הקנדים הסכימו לקבל לידיהם רק את 16 הכלבים שאובחנו כנקיים ממחלת הלישמניה".

היא הוסיפה כי המשרד הסכים להוציא את הכלבים והחתולים למתקן מוגן, אך דרש שהמתקן יהיה מוגן ברמה גבוהה מאוד – יש שיאמרו אפילו מוגזמת – אפילו יותר מרמת ההגנה שבה שוהים הכלבים כיום.

"שנה שלמה הכלבים האלה נמצאים שם (במתקן של משרד החקלאות), אם לא היינו נלחמים – הם היו מומתים עוד באוגוסט 2018, יחד עם 16 הכלבים שיצאו לקנדה, ובינתיים הם יכלו ויכולים לזכות לחיים טובים יותר", טוענת אלה, "הכלבים הגיעו לקנדה מוזנחים. דלקות בעיניים, רסטות, והם כרגע בשיקום עד שהם יהיו מוכנים לאימוץ. משרד החקלאות הסכים לשחרר 16 כלבים לא בזכותו, אלא על אפם וחמתם, בזכותנו".

הכנסת הכלובים להטסת 16 הכלבים לקנדה (צילום: פייסבוק)
הכנסת הכלובים להטסת 16 הכלבים לקנדה (צילום: פייסבוק)

גם בית המשפט, שדן בבקשה של עמותת נח להסיר את איום ההמתה מעל צווארם של עשרות החתולים והכלבים, מתח ביקורת קשה על משרד החקלאות.

הוא התייחס להצעות השונות שהעלתה העמותה כדי להציל את בעלי החיים, וציין כי משרד החקלאות העמיד בפני העמותה דרישות קיצוניות שהוא כלל אינו עומד בהם.

"המשיבה (משרד החקלאות) הציבה בפני העותרת (עמותת נח) דרישות שהיא עצמה אינה עומדת בהן", כתב השופט אברהם יעקב מבית המשפט המחוזי המרכז-לוד. "עצם העמדת הדרישה הקיצונית בחומרתה, היא פעולה שבחוסר תום לב… אני סבור שהמשיבה לא שקלה את השיקולים הראויים ולא נתנה את המשקל הראוי לשיקול של זכות בעלי החיים לחיות".

בינתיים, הדיון המשפטי עבר לפתחו של בית המשפט העליון בשל ערעור שהגיש משרד החקלאות נגד ההחלטה שאוסרת להמית את כל הכלבים והחתולים.

במקביל, אלה מציינת כי המשרד הציע שעמותת נוח, שמורכבת ממתנדבים בלבד, תממן הקמת מתקן סגור ומאובטח שבו יוכלו הכלבים והחתולים הנגועים לשהות על חשבון העמותה.

סכנה ממשית לבריאות הציבור

משרד החקלאות מותח ביקורת על הטענות של עמותת נוח, וטוען כי הן מסלפות את המציאות.

"הזלזול בבריאות הציבור ובעלי חיים אחרים מקומם", נמסר בתגובת המשרד, "הימצאות בקרבת בעלי חיים אלו מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור ולבריאותם של בעלי החיים האחרים. משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, בד בבד הוא לא יאפשר לסכן את בריאותם של אזרחי מדינת ישראל ובעלי החיים האחרים החיים בה".

במשרד מדגישים כי למחלת הלישמניה הויסצרלית "אין אפשרות מניעה, וגם טפול תרופתי ארוך לא מרפא את החולים בה לחלוטין. הם נשארים נשאים ועלולים להדביק אחרים. זבוב החול עשוי לפגוע בבני אדם, כלבים, חתולים ובעלי חיים נוספים ועלול לגרום להם למחלה קשה וממושכת".

במשרד החקלאות מטילים את האשמה לפתחן של העמותות, ולטענת אנשי המשרד, הם לא זכו לשיתוף פעולה מצד עמותות שסירבו לקלוט את בעלי החיים. לדברי המשרד, "כדי לשמור על בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים שבקרבנו ולא לגרום צער בעלי חיים לכלבים והחתולים שסגורים במתקן, החליט המשרד לאחר התייעצות עם משרד הבריאות, בכירים באקדמיה ובמכון ווטרינרי וכן רופאים המומחים בבריאות הציבור, כי לא נותר אלא להמית את בעלי החיים הללו ובכך לעצור את הפצת המחלה".

"לעניין הכלבים שהועברו לקנדה, מכיוון שבקנדה, שלא כמו בישראל, נעדר הגורם המעביר את הטפיל (זבוב החול), נעתרו הרשויות שם לפניית משרד החקלאות להעביר אליהם את בעלי החיים שנמצאו שליליים בשתי בדיקות לזיהוי הטפיל, ואלו אישרו את העברת 16 הכלבים היחידים שנמצאו שליליים לטפיל בשתי הבדיקות. יתר בעלי החיים שנמצאו נגועים בטפיל או חשודים כנגועים בו (נמצאו חיוביים באחת הבדיקות), נותרו במתקן המוגן של משרד החקלאות".

"במסגרת הערעור שהוגש לבית המשפט העליון ע"י המשרד, הוצע לעמותות למצוא פתרון מתאים לבעלי חיים אלו אשר יעמוד בדרישות משרד החקלאות למנוע את הפצת המחלה ואת הצורך בהמתת בעלי החיים, אולם טרם הוצג על ידן פתרון שכזה והדעת אינה סובלת שהציבור ובעלי חיים אחרים בישראל ימשיכו להיחשף לסיכון הנשקף ממחלה זו", לשון תגובת משרד החקלאות.

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

פתח תקווה: כנס מיוחד לבעלי כלבים

עיריית פתח תקווה תקיים כנס מיוחד לבעלי כלבים, הכולל טיפים לאילוף, תזונה נכונה עם שי לכל משתתף או משתתפת שיבואו לכנס. התרומה של חיות המחמד לשיפור המצב הבריאותי והנפשי של בני אדם ידועה זה מכבר, אולם רק לאחרונה, מאז פרוץ המלחמה, נוכחנו לראות עד כמה תורמים הכלבים בחזית ובקרבות, בבתי החולים ובמחלקות השיקום, ואפילו הכלבים בבתים המסייעים בעידוד והרגעה של המשפחות המפונות ושל האזרחים בעורף. מתוך כוונה להעניק להם חזרה, יזמה עיריית פתח תקווה כנס

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני