סיכוי נוסף לכלבי גרגורים: "כל נושא ההמתה בעצירה"

כלבי "גרגורים" המועמדים להמתה קיבלו עוד הזדמנות לחיים. פעילת בעלי החיים ויועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים, טל גלבוע, הודיעה כי דנה עם ראש הממשלה על גורלם של הכלבים, וכעת "כל נושא ההמתה של בעלי חיים אלה נמצא בעצירה"
פקחית לוקחת כלב של עמותת גרגורים

כלבי "גרגורים" המועמדים להמתה קיבלו עוד הזדמנות לחיים. פעילת בעלי החיים ויועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים, טל גלבוע, הודיעה כי דנה עם ראש הממשלה על גורלם של הכלבים, וכעת "כל נושא ההמתה של בעלי חיים אלה נמצא בעצירה".

גלבוע פרסמה אתמול (שני) בפייסבוק כי חזרה מפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו, ובמהלה כי סקרה בפניו את כל עבודת המטה שלה והמסקנות בתחום צער בעלי החיים במדינה. "עסקנו בנושא עמותת 'גרגורים", כתבה, "הורמו טלפונים לקנדה, נקבעו פגישות עם גורמים במשרד החקלאות, וכרגע כל נושא ההמתה של בעלי חיים אלה נמצא בעצירה".

יועצת ראש הממשלה מתחה ביקורת מרומזת והוסיפה "אני קצת בהלם מכמות האנרגיה שצריך להוציא על עניין שאמור להיות פשוט".

לכלבים ניצולי עמותת "גרגורים" נותרו כשבועיים לחיות – ואז הגיעה ההודעה שנתנה להם סיכוי נוסף. בסוף החודש שעבר הכריע בית המשפט העליון הכריע כי אם לא יימצא לכלבים ולחתולים האלה פתרון בתוך 30 ימים – יש להמית אותם. בעקבות ההחלטה הביעו פעילי זכויות בעלי חיים חשש רב לגורלם של בעלי החיים.

הכלבים עברו מהזנחה לסכנת מוות

הפרשה החלה לפני כשנה, אז החרים משרד החקלאות עשרות כלבים וחתולים שהיו בכלביית "גרגורים" בצפון הארץ בתנאים מחפירים ובניגוד לחוק צער בעלי חיים. המשרד העביר את הכלבים והחתולים למתקן מוגן ושם הם עברו בדיקות רפואיות, במהלכן חלק מהכלבים אובחנו אז כנשאים של מחלת הלישמניה. על פי המשרד, הכלבים הועברו לטיפול ולשיקום, אך בניגוד להצהרות, הוא פעל במרץ כדי להמית את כל הכלבים שנתפסו.

עמותת נח – ההתאחדות הישראלית של הארגונים להגנת בעלי החיים, נאבקה בהחלטה להמית את ניצולי גרגורים בבתי המשפט. בחודשים האחרונים זכתה העמותה בדיון שנערך בבית המשפט המחוזי שקבע כי אין להמית את הכלבים והחתולים החולים. בעקבות החלטת המחוזי הגיש משרד החקלאות ערעור לבית המשפט העליון, וזכה.

פקחית לוקחת כלב של עמותת גרגורים
פקחית לוקחת כלב של עמותת גרגורים // צילום: משרד החקלאות

"מתחילת ההליך המשפטי עשינו כל מאמץ אפשרי ובלתי אפשרי כדי למצוא פתרון ולהציל את החיות", כתבה עמותת נוח בדף הפייסבוק שלה, "הצענו כעשרה מתקנים שונים וראויים שמתאימים לשמש בית מחסה לניצולי גירגורים, אך המדינה לא מוכנה לשחרר את החיות ולא לאפשר אימוץ אחראי. כך משרד החקלאות נתן גושפנקא לגזור דין מוות על החיות האלה במסווה של בריאות הציבור!".

קונים מוצרי טיפוח בקניון של מגזין כלבים:

בראיון למגזין כלבים לפני כחודשיים, מתחה מזכ"לית העמותה, אלה אבין, ביקורת קשה על התנהלות המשרד בכל הנוגע לכלבים ולחתולים שהוצאו מעמותת "גרגורים". לדבריה, משרד החקלאות פועל במחשכים במטרה להמית את כל הכלבים והחתולים שהוצאו מגרגורים בלי שום סיבה הגיונית.

"המצב של ההזנחה היה ידוע לפחות עשר שנים", אמרה אלה למגזין כלבים, "משרד החקלאות לא עשה כלום בנדון למרות פניות חוזרות ונשנות, עד שבסוף החליטו אנשי המשרד להיכנס ולהחרים את כולם, אך לרוע מזלם של הכלבים והחתולים, מצבם הידרדר מהפח אל הפחת".

לדבריה, "משרד החקלאות התבצר בעמדתו להמית את כולם. הוא הציג את הכלבים והחתולים כסכנה משמעותית לציבור, וציין כי עלות החזקתם במתקן היא 50 אלף ש"ח בשבוע וזה יקר". היא הוסיפה כי המשרד דחה את כל ההצעות על הסף. היא הוסיפה כי העמותה טענה שההחלטה להמית אינה מידתית, מכיוון שישנם כלבים רבים בארץ שנושאים את מחלת הלישמניה – והם אינם מומתים. "אם יש כלב חולה שיש לו בעלים – הוא מקבל טיפולים ומעקב. זה לא משהו נדיר, יש הרבה כלבים נשאים וכל שנה מתגלים עוד. הווטרינרים יודעים לטפל בזה. צריך לתת לכלב כדור פעם ביום ולטפל נגד פרעושים", ציינה מזכ"לית העמותה. "יש סיכוי אפסי להדבקה של אדם מכלב. לא מדובר בכלל בהדבקה ישירה אלא באמצעות זבוב חול. זו מחלה שגם מטופלת וניתנת לטיפול אצל בני אדם. יש בני אדם הנושאים את המחלה והם מקבלים טיפול. אף אחד לא מת מזה מאז שנת 2003".

משרד החקלאות מותח ביקורת על הטענות של עמותת נוח, וטוען כי הן מסלפות את המציאות. "הזלזול בבריאות הציבור ובעלי חיים אחרים מקומם", נמסר בתגובת המשרד, "הימצאות בקרבת בעלי חיים אלו מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור ולבריאותם של בעלי החיים האחרים. משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, בד בבד הוא לא יאפשר לסכן את בריאותם של אזרחי מדינת ישראל ובעלי החיים האחרים החיים בה".

במשרד מדגישים כי למחלת הלישמניה הויסצרלית "אין אפשרות מניעה, וגם טפול תרופתי ארוך לא מרפא את החולים בה לחלוטין. הם נשארים נשאים ועלולים להדביק אחרים. זבוב החול עשוי לפגוע בבני אדם, כלבים, חתולים ובעלי חיים נוספים ועלול לגרום להם למחלה קשה וממושכת".
במשרד החקלאות הטילו לאחר הראיון את האשמה לפתחן של העמותות, ולטענת אנשי המשרד, הם לא זכו לשיתוף פעולה מצד עמותות שסירבו לקלוט את בעלי החיים. לדברי המשרד, "כדי לשמור על בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים שבקרבנו ולא לגרום צער בעלי חיים לכלבים והחתולים שסגורים במתקן, החליט המשרד לאחר התייעצות עם משרד הבריאות, בכירים באקדמיה ובמכון ווטרינרי וכן רופאים המומחים בבריאות הציבור, כי לא נותר אלא להמית את בעלי החיים הללו ובכך לעצור את הפצת המחלה".

"במסגרת הערעור שהוגש לבית המשפט העליון ע"י המשרד, הוצע לעמותות למצוא פתרון מתאים לבעלי חיים אלו אשר יעמוד בדרישות משרד החקלאות למנוע את הפצת המחלה ואת הצורך בהמתת בעלי החיים, אולם טרם הוצג על ידן פתרון שכזה והדעת אינה סובלת שהציבור ובעלי חיים אחרים בישראל ימשיכו להיחשף לסיכון הנשקף ממחלה זו", דברי משרד החקלאות לראיון.

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

פתח תקווה: כנס מיוחד לבעלי כלבים

עיריית פתח תקווה תקיים כנס מיוחד לבעלי כלבים, הכולל טיפים לאילוף, תזונה נכונה עם שי לכל משתתף או משתתפת שיבואו לכנס. התרומה של חיות המחמד לשיפור המצב הבריאותי והנפשי של בני אדם ידועה זה מכבר, אולם רק לאחרונה, מאז פרוץ המלחמה, נוכחנו לראות עד כמה תורמים הכלבים בחזית ובקרבות, בבתי החולים ובמחלקות השיקום, ואפילו הכלבים בבתים המסייעים בעידוד והרגעה של המשפחות המפונות ושל האזרחים בעורף. מתוך כוונה להעניק להם חזרה, יזמה עיריית פתח תקווה כנס

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני