"אני רוצה שכלבים לא יינטשו": כך מחנכים תלמידים לאימוץ כלבים וחמלה לבעלי חיים

כבר מגיל צעיר אפשר לחנך ילדים לגלות חמלה לכלבים נטושים. מנכ"ל צער בעלי חיים ר"ג והסביבה, יובל נבון, מנסה לעשות זאת מול אלפי תלמידים בבתי הספר - ובהצלחה יתרה
יובל נאור במפגש עם תלמידים \\ צילום: צב"ח ר"ג והסביבה

כל מי שאוהב כלבים מכיר את הרגע הזה שפותחים את הפייסבוק ומגלים עוד אירוע של התעללות בכלב או הזנחה פושעת – והלב רוצה להתפוצץ. לפעמים ההתעללות מגיעה דווקא מילדים שמוצאים יצור חסר ישע ואומלל להוציא עליו אגרסיות ולהרגיש גיבורים על חלשים.

יובל נבון, מנכ"ל "צער בעלי חיים רמת גן והסביבה", פועל כדי להקדים תרופה למכה ומנסה להפוך ילדים למלאי חמלה ועזרה לחלשים מהם, על ידי פעילות בבתי ספר ובמגוון מוסדות שזכתה לשם "לכשכש עם הכלב".

נבון מגיע לבית הספר ומתאר בפני התלמידים הצעירים את סיפור חייהם של כלבים רבים שמגיעים לאימוץ. החל מרגע הלידה בחניון צדדי ועד הרגע שהם מוצאים בית חם ואוהב לתמיד.

התלמידים, שעבור רבים מהם מדובר בפעם הראשונה שהם נחשפים לחייהם הקשים של כלבים נטושים, לומדים במפגשים האלה על חוק צער בעלי חיים, על סירוס ועיקור, על כמויות בעלי החיים הנטושים בארץ ומקרים שונים שהגיעו לבתי המשפט. הילדים לומדים גם מה זה הסגר, עמותה וזוכים לערך ההתנדבות המבורך.

הם גם לומדים מה קורה לכלב שזוכה לאימוץ ולבית חם, אך בסופו של דבר חוזר לבית המחסה, או גרוע מזה – ננטש. כך הם לומדים גם על אימוץ אחראי, על המחויבות שלנו כקהילה לבעלי החיים ועוד נושאים חשובים ורבים.

"רוצה שהכלבים לא יינטשו שוב"

מנכ"ל העמותה מעביר את המפגשים האלה לתלמידי כל הכיתות, החל מכיתה א' ועד כיתה י"ב, כאשר התכנים מותאמים לכל גיל בנפרד. "יותר משאני רוצה שבעלי החיים יאומצו ויזכו לבית חם, אני יותר רוצה שהם לא יינטשו שוב ויחזרו למעגל הסבל" – כך אומר נבון בכל מפגש עם תלמידים, ומסביר להם מה זה אומר לאמץ כלב למשפחה, מה המחויבויות של בני הבית כלפי בעלי החיים ועוד.

מתחילת השנה, כ-3,000 תלמידים ותלמידות לקחו חלק במפגשים של "צער בעלי חיים רמת גן והסביבה". בעמותה רוצים להגיע לכמה שיותר תלמידים, והם תמיד ישמחו למתנדבים שיוכלו לעמוד מול כיתה ולעזור להפיץ את חזון ההירתמות למען חיות הקהילה.

מנכ"ל העמותה יובל נבון בהרצאה מול תלמידים \\ צילום: יח"צ
מנכ"ל העמותה יובל נבון בהרצאה מול תלמידים \\ צילום: יח"צ

"מדובר בצורך הכרחי משום שמדובר בבעלי חיים שחיים איתנו יחד, ולכולנו אחריות מלאה עליהם משום שרק בגללנו הם ברחוב", אומרים בעמותה, "במפגשים האלה אנחנו מגלים שרק מעט יודעים מה לעשות ברגע שרואים כלב נטוש או במצוקה".

בעמותה מדגישים עוד כי "ילדים הם הדור הבא והעתיד של כולנו. אם הם יגדלו על ערכי חמלה, תקווה ועזרה לחלש – כולנו נזכה לחברה טובה יותר, מכילה יותר, חזקה ועוצמתית יותר.

התלמידים מגלים עניין רב, וגם המורים

הילדים, כך נראה, אוהבים מאוד את המפגשים האלה, ומגלים עניין רב. הם שואלים שאלות, משתפים במקרים ואירועים בהם נתקלו – וקשובים מהרגע הראשון ועד סוף המפגש. בעמותה מציינים כי לא רק התלמידים מגלים עניין רב, אלא גם צוות המורים, שמבינים במהלך המפגשים האלה עד כמה הנושא החשוב הזה מעולם לא הוסבר או נלמד בצורה אחראית ומסודרת. "פתאום, חיות הקהילה שעד כה היו 'שקופות' וחלק מהנוף, מקבלות משמעות אחרת, והילדים מבינים עד כמה הם יכולים לעזור להן ולהיות התקווה לחיים שתמיד ייחלו לה", מציין נבון.

בעמותה מציינים כי הילדים שעמם נפגש נבון הם מאוד פקחים, ומהרגע הראשון הם מבינים עד כמה הכל תלוי בנו.

במקביל, העמותה מארחת בני נוער במסגרת "מעורבות חברתית". הם מגיעים למתקן העמותה לאחר שעות הלימודים כדי לטייל ולשחק עם בעלי החיים הנמצאים במקום. "אנחנו בטוחים שכל אדם שרואה את פעילות העמותה ובית המחסה מקבל נקודת מבט אחראית, ומבין שהכל תלוי בנו. אם אלה הערכים עליהם הם גדלים, כולנו – ובעיקר בעלי החיים – נזכה לעתיד טוב יותר".

התלמידים, יהודים וערבים, מבינים שהכוח בידיים שלהם

בתי הספר אליהם מגיע יובל ואנשי צב"ח ר"ג והסביבה אוהבים מאוד את הפעילות. "ההרצאה של יובל בבית ספרנו הייתה מרתקת וערכית באופן מיוחד ונגעה ללבבות של התלמידים", סיפרה בתיה פינקלשטיין, מנהלת בית הספר גוונים באורנית, "תלמידי ביה"ס אל עומריה מכפר קאסם והצוותים החינוכיים הערבים והיהודים כאחד שהקשיבו בעניין רב, שאלו שאלות והתרגשו מהמידע החדש שגילו והלמידה המשותפת. הילדים הבינו כי בידי כל אחד ואחת מהם יש את הכוח, הזכות והחובה המוסרית לסייע ולתרום לטובת בעלי החיים. הייתה לי זכות גדולה לקחת חלק בכל טוב הארץ הזה – חגיגה ערכית של למידה כה רלוונטית וחברתית עם שכנינו מכפר קאסם".

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

פתח תקווה: כנס מיוחד לבעלי כלבים

עיריית פתח תקווה תקיים כנס מיוחד לבעלי כלבים, הכולל טיפים לאילוף, תזונה נכונה עם שי לכל משתתף או משתתפת שיבואו לכנס. התרומה של חיות המחמד לשיפור המצב הבריאותי והנפשי של בני אדם ידועה זה מכבר, אולם רק לאחרונה, מאז פרוץ המלחמה, נוכחנו לראות עד כמה תורמים הכלבים בחזית ובקרבות, בבתי החולים ובמחלקות השיקום, ואפילו הכלבים בבתים המסייעים בעידוד והרגעה של המשפחות המפונות ושל האזרחים בעורף. מתוך כוונה להעניק להם חזרה, יזמה עיריית פתח תקווה כנס

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני