"מורים על ארבע" מכניסים כלבים בתור מורים לכיתה – והתוצאות מדהימות

מורה מטעם מורים על ארבע בכיתה
בקצרה:
"מורים על ארבע" מפגיש אלפי תלמידים עם כלבים ומעניק להם חוויה שונה ומכוננת. וגם הכלבים יוצאים מרוצים מיום לימודים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

תוכן עניינים

איך מגיבים תלמידים שנכנסים לכיתה ומגלים שהמורה שלהם הוא… כלב? על השאלה הזאת יכולים לענות התלמידים שזכו לקבל את פניהם של נציגי "מורים על ארבע".

מדובר ביוזמה חינוכית שמשלבת כלבים כמורים בבתי ספר. "במשולש הייחודי שנוצר בין המורה, הכלב והכיתה – כולם מאושרים", מספרים במורים על ארבע, "הכיתה מאוד נרגשת. אחרי הכל, זו הפעם הראשונה שנכנס מורה על ארבע רגליים".

את היוזמה החינוכית הקים אלעד קקון במטרה להעניק לתלמידים ברחבי הארץ הזדמנות לפתח אמפטיה וחמלה לבעלי חיים, תוך שהם זוכים לחוויה שונה בבית הספר. "מהר מאוד הילדים מתאהבים בו, ומחכים בקוצר רוח לשיעור השבועי איתו", מספר קקון, "גם אחרי שהם מבינים שרוב הזמן הוא פשוט נח הם לומדים להבין שהוא חלק מהכיתה, ומגלים כלפיו תחושות של אחריות".

המורה סטף בכיתה \\ צילום: מורים על ארבע
המורה סטף בכיתה \ צילום: מורים על ארבע

"למורה יש שלוש מטרות מרכזיות בתהליך", מספר קקון, "הפחתת פחדים מכלבים, הקניית כלים להתמודדות עם בעלי חיים ופיתוח אמפתיה כלפי בעלי חיים". הילדים רוצים למלא לכלב את המים בקערה, הם דואגים לשלומו ומנסים להבין איך הוא הולך יחף בגשם בחורף או אם קר לו. אם קורה שהכלב לא מגיע לכיתה באחד המפגשים, הם דואגים לשלומו, ומאחלים לו בריאות במידה והוא נשאר חולה בבית.

המיזם מורים על ארבע פועל בשלוש השנים האחרונות בבתי ספר בכל רחבי הארץ, במגזרים החילוני, הדתי, הערבי והדרוזי. עד כה עבדו כעשרה "מורים מסוג כלב" בבתי הספר השונים, ולימדו אלפי תלמידים בכיתות א'-ד'.

"היה לי תלמיד שלא נכנס לכיתה בשיעור הראשון, וישב ליד הדלת. לאט לאט הוא רצה לנסות גם, כי זה עניין אותו", סיפר עבדאללה פארס, שפועל במיזם בבתי ספר במגזר הדרוזי, "בסוף השיעור הוא לקח לי אותו לאוטו!"

פארס מספר על המקום של מורים על ארבע בקרב הקהילה הדרוזית. "מדברים אצלנו הרבה על לימודים וציונים, וכשפתאום נכנס לכיתה מישהו עם כלב ופתאום נותן להם כלים יותר מהמורים שלהם – שם אני מרגיש את המשמעות שלי כאיש חינוך". פארס מספר כי הורים של תלמידים מתקשרים אליו ומבקשים ממנו לבוא עוד כי הילדים רוצים לראות את הכלב.

במורים על ארבע מדגישים כי לא רק שלכלבים אין תלונות על הבילוי בכיתה, אלא גם לבעלים שלהם שמגיעים ללמד יחד עם הכלב בכיתה. מלבד הקשר המיוחד שנוצר בינם ובין הכלבים, הם מבינים שהם שותפים לפרויקט חינוכי מהפכני, שמאתגר את מבנה הכיתה המסורתי.

הבדלים עצומים בין השיעור הראשון לאחרון

פארס, שהיה הקצין הדרוזי הראשון ביחידת עוקץ, לא מצליח להסתיר את ההתרגשות שלו כשהוא מדבר על היוזמה החינוכית בה הוא שותף. "בתרבות הדרוזית, כלב נמצא מחוץ לבית ולפעמים מתחילים להציק לו", מספר פארס, "גם ביום הראשון בבית הספר זה היה ככה. ראיתי איך התלמידים שהיו בכיתה אצלי משתלבים, מקשיבים, רוצים לדעת ושואלים שאלות כשאני נותן את התשובה דרך ג'נגו הכלב שלי, אז הם מבינים יותר".

ילד משחק עם כלב בבית הספר \\ צילום: מורים על ארבע
אחד הילדים שפחד מכלבים הצליח להתגבר על הפחד ולהאכיל את המורה בוץ \\ צילום: מורים על ארבע

"בין השיעור הראשון לאחרון של אותה שנה, ראיתי הבדלים עצומים עם הילדים. הגעתי להצלחה של יותר מעשרה תלמידים שפחדו מכלבים, ובסוף הם ליוו את הכלב שלי למכונית בסוף היום", מוסיף פארס, "אני קורא לזה 'מפחד – ליחד'".

במורים על ארבע מספרים על הצלחות גדולות של המיזם. כמה תלמידים אימצו בסוף שנת הלימודים כלבים בזכות החוויה במורים על ארבע, חלקם אפילו קראו לכלב על שם המורה שלהם. בנוסף, כמעט כל הילדים שהתחילו את התוכנית עם פחד מכלבים, למדו איך להתמודד עם הפחד ולצמצם אותו, וכיום הם מרגישים ביטחון כשהם פוגשים כלבים.

גם הכלבים נהנים

פארס סיפר על הקשיים בניסיון לשכנע בתי ספר להכניס את היוזמה הזו. "התשובה הראשונה היא תמיד לא. פשוט צריך התמדה וקצת ראש בקיר, קצת להסביר וקצת להראות להם, וקצת צריך לחפש את הבנאדם שיעז. איתו אנחנו יכולים לשנות את כל החברה", הוסיף, "אנחנו יודעים שדרך כל בית ספר שאנחנו נכנסים אליו, אנחנו יכולים להגיע לעוד בתי ספר".

View this post on Instagram

#dogs #labrador #school צימאון

A post shared by מורים על ארבע � (@morim_al_arba) on

המורים נהנים גם בהפסקות עם התלמידים

פארס מספר עוד כי הפעילות עם המורים הכלבים מסייעת רבות לתלמידים, ובעיקר לאלה המתמודדים עם קשיים שונים. "בית ספר זה מוסד לחינוך תלמידים. אז הם רוצים עוד כי הם רואים תוצאות אצל התלמידים", מספר, "אם לא היה לזה ערך והם לא היו רואים את השינוי במיוחד אצל התלמידים ההיפראקטיביים, שפחות מקשיבים, שצריכים תזוזה וצריכים משהו שונה. כשהם ראו את השינוי הזה, אז הם כן רוצים".

כמובן שאסור לשכוח את הכלבים עצמם. במורים על ארבע מספרים כי המורים על ארבע "חווים חוויה מכוננת, והם השתנו ללא היכר מאז התפקיד החדש. משגרת יום של בדידות בין ארבעה קירות, פתאום הם הופכים להיות אטרקטיביים ואהובים על ידי עשרות ילדים מדי יום. את האושר שלהם אי אפשר לפספס, החל מכשכוש הזנב ביציאה מהבית בדרך לעבודה, כשכוש הזנב בכניסה לבית הספר, כשכוש הזנב כשמגיעים הילדים לבקש ללטף אותו. כלב מחייך דרך זנבו, והכלבים אצלנו לא מפסיקים לחייך".

נגן וידאו
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "להיות הורים לכלב" - קהילה של אנשים כמוך!