הישג לחוקרים מר"ג: פיתחו מערכת שמזהה גיל של כלב מתמונה בלבד

החוקרים ניצחו מדענים מרחבי העולם בתחרות שערכה אוניבסיטת חיפה. הצוות ממכללת רמת גן הבין שהסוד לזיהוי גיל של כלב טמון בראש שלו

מדענים ישראלים הצליחו לפתח תוכנה שיכולה להעריך באופן מדויק את גילו של כלב לפי תמונתו. מערכות לקביעת גיל אוטומטי קיימות לבני אדם, וזו הפעם הראשונה שדבר דומה נעשה בתחום כלבים.

פריצת הדרך הישראלית נעשתה לאחר מחקר בריטי שגילה כי כלבים שחיו בתנאי מחייה שגרמו להם סטרס מתמשך הזדקנו במהירות. חוקרים מאוניברסיטת סאלבורד שבאנגליה בחנו את הקשר שבין תנאי מחייה של כלבים לבין תהליכי הזדקנות ביולוגיים.

המדע מודד הזדקנות של גוף באמצעות מדידה של חלק מכרומוזום בשם טלומר. ככל שהגוף מזדקן, כך הטלומר נעשה קצר יותר. החוקרים מצאו שאצל כלבים שחיו בתנאי מחיה שגרמו להם סטרס מתמשך, אורך הטלומר היה קצר משמעותית מכלבים בעלי איכות חיים טובה, ויותר מזה: בהרבה מקרים, כלבים שחיו בסטרס מתמשך נראו מבוגרים מגילם.

כלבים משתנים עם השנים

לאחר הגילוי הזה, פנו החוקרים האנגלים למעבדת טכנולוגיות לבעלי חיים באוניברסיטת חיפה באתגר מעניין – לפתח תוכנת מחשב שתזהה גיל של כלב על פי תמונתו באופן אוטומטי. חוקרי המעבדה לטכנולוגיות לבעלי חיים נענו לאתגר והחלו לחקור את בעיית קביעת הגיל האוטומטית של כלבים. החוקרים גילו כי למרות שיש המון מחקרים בקביעת גיל אנושי – למשל על מנת לבדוק אוטומטית למי מותר למכור אלכוהול וסיגריות, או כדי ליצור אפליקציות שמבגרות אותכם ב-50 שנה, העסק הופך להיות הרבה יותר מסובך כשמדובר בכלבים.

אצל כלבים העסק מאתגר יותר, מכיוון שהפנים שלהם מכוסים שיער בצבעים שונים. ובכל זאת יש סממנים שיכולים להצביע על הזדקנות – כגון שיער לבן (לא יעבוד לכלב לבן…), שינויים בצורת העיניים והעור באף, ועוד.

לאחר ניסיונות שונים, הבינו החוקרים מחיפה כי הם מצליחים להגיע לדיוק מספיק – והחליטו לגייס את המוחות הטובים ביותר עבור האתגר, ויזמו תחרות בינלאומית לקביעת גיל כלב באופן אוטומטי עם פרס כספי לזוכה. בתחרות, בה השתתפו עשרה צוותי מומחים מכל העולם, זכה צוות ישראלי בראשותו של ד"ר אבי יוספוב ממכללת רמת-גן.

המערכת שפיתח צוותו של ד"ר יוספוב הגיעה לדיוק הגבוה ביותר מבין כל המתמודדים, לאחר שבחרו להתמקד אך ורק בראש הכלב. לדעת החוקרים, בראשו של הכלב מרוכז המידע הדרוש לקבוע את גילו. המערכת של צוות החוקרים ממכללת רמת גן מדויקת יותר מניחוש של אדם ממוצע.

בן כמה לדעתכם הכלב שבתמונה?

אם חשבתם שהכלב בתמונה מבוגר מאד, טעיתם. הוא בסה"כ בן 4, אבל לפי דעת אנשים רבים נראה הרבה יותר מבוגר מזה. הסיבה לזה היא שהוא ננטש בגיל צעיר והתגלגל בין כלביות שונות כשהוא חווה הרבה מאד מתח וחרדה בחייו.

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

פתח תקווה: כנס מיוחד לבעלי כלבים

עיריית פתח תקווה תקיים כנס מיוחד לבעלי כלבים, הכולל טיפים לאילוף, תזונה נכונה עם שי לכל משתתף או משתתפת שיבואו לכנס. התרומה של חיות המחמד לשיפור המצב הבריאותי והנפשי של בני אדם ידועה זה מכבר, אולם רק לאחרונה, מאז פרוץ המלחמה, נוכחנו לראות עד כמה תורמים הכלבים בחזית ובקרבות, בבתי החולים ובמחלקות השיקום, ואפילו הכלבים בבתים המסייעים בעידוד והרגעה של המשפחות המפונות ושל האזרחים בעורף. מתוך כוונה להעניק להם חזרה, יזמה עיריית פתח תקווה כנס

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני