אלרגיה למזון כלבים: כך תאבחנו ותטפלו בכלב שלכם

גירודים, אדמומיות בעור וסימנים נוספים עלולים להעיד שהכלב שלנו סובל בגלל אלרגיה למזון כלבים. מה זה אומר ואיך מתמודדים עם זה? כל המידע במאמר
כלב עם אלרגיה למזון - כך תאבחנו ותטפלו בבעיה

כלבים עלולים לסבול מאלרגיות לגורמים רבים, ובין השאר הם עלולים לסבול גם אלרגיה למזון כלבים. התסמינים לאלרגיה למזון כלבים דומים לתסמינים של אלרגיות אחרות.

הכלב המתוק שלכם לא מפסיק להתגרד? יש לו דלקת אוזן חוזרת? עור אדום ומגורה ואין סימן לפרעושים? או אולי הוא סובל מהקאות מרובות ומשלשולים? 

יכול להיות שהוא סובל מאלרגיה למזון שיכולה לבוא לידי ביטוי בסימנים שונים. כלבים רבים סובלים מאלרגיה או רגישות לאחד ממרכיבי המזון ויזדקקו כחלק מהטיפול להחלפת סוג המזון שלהם, בהתאם לצרכים שלהם ולהיסטורית התזונה שלהם. 

מה גורם לאלרגיה למזון כלבים?

ראשית חשוב להבין כי כל אלרגיה, כולל אלרגיה למזון, היא תופעה לא תקינה שבה מערכת החיסון תוקפת מרכיב מסוים, למרות שהיא שהייתה אמורה להתעלם ממנו. 

במקרה של אלרגיה למזון מדובר במרכיב חלבוני (מולקולת חלבון או אחת שמכילה חלבון)  אחד או יותר הנמצאים במזון אותו הכלב אוכל. סימני האלרגיה יכולים להופיע בעקבות הזנה במזון חדש אך גם תוך כדי הזנה ממזון שנאכל תקופה ממושכת. 

ישנם מספר גורמים לאלרגיה למזון כלבים, ובהם גם מזון המכיל חלבון בעל נעכלות נמוכה, מחלת מעי הפוגעת בחדירות המעי ומרכיבים גנטים המעלים סיכוי להתפתחות אלרגיה.

מה התסמינים לאלרגיה למזון של כלבים?

  • סימנים עוריים הכוללים גירודים
  • גירודי/דלקות אוזניים
  • אדמומיות של העור
  • התפתחות של זיהום משני התורם למגוון סימנים נוספים

אם הסימנים מתבטאים במערכת העיכול הם יכולים לכלול הקאות, שלשולים וירידה במשקל. כשיש גם סימנים עוריים וגם של מערכת העיכול הסבירות לאלרגיה למזון גבוהה יותר.

איך ניתן לאבחן אלרגיה לאוכל של כלבים?

אם הכלב שלכם מראה את התסמינים שציינו למעלה, יש לגשת איתו לווטרינר המטפל.

הוטרינר יעלה את האפשרות של אלרגיה למזון על סמך הסימנים הקליניים שיתאר בפניו בעל הכלב, יחד עם הממצאים שיעלו בבדיקה של הכלב.

לעיתים יעלה החשד בשל חזרתיות של סימני הגרד לאחר סיום הטיפול בזיהום המשני. 

על מנת להוכיח אלרגיה למזון, נהוג לבצע "מבחן שלילה" במהלכו הכלב ניזון אך ורק ממזון היפואלרגני ייעודי לתקופה של 8-12 שבועות (ללא מזון מהשולחן, ממתקים ואפילו ללא צחצוח שיניים). 

לאחר העלמות הסימנים מומלץ להאכיל אותו במזון המקורי אותו אכל, בכדי לוודא שאכן מדובר באלרגיה למזון.

כיצד מטפלים באלרגיה למזון אצל כלבים?

אם הכלב שלכם אובחן עם אלרגיה למזון כלבים, ניתן לבחור בין 3 אפשרויות של מזונות היפוארלגנים. האפשרות הראשונה היא מזון המכיל חלבון חדש עבורו (novel protein), שלא אמור לגרום אצל הכלב לתגובה. המזון בנוסף קל לעיכול ובעל חלבונים בנעכלות גבוהה. את ההגדרה יוכל הוטרינר לקבוע עבורכם לאחר לקיחת היסטורית הזנה יסודית. 

האפשרות השניה היא הזנה במזון שעבר הידרוליזה רגילה, מדובר בפירוק איזימטי (חיתוך על ידי אנזימי עיכול, מחוץ לגוף) של החלבון לשרשראות קצרות מאוד עם מספר קטן של חומצות אמינו. 

האפשרות השלישית היא מזון שעבר הידרוליזה קיצונית ומכיל בעיקר חומצות אמינו בודדות ואיתן גם מעט שרשראות מאוד קצרות של חומצות אמינו. ככל שההידרוליזה יסודית יותר, הסיכוי שייוותר חלק ממולקולת חלבון שיפעיל את מערכת החיסון, הולך וקטן. 

אם אתם חושדים שהכלב שלכם סובל מאלרגיה למזון כלבים, גשו איתו בהקדם לוטרינר המטפל. הוא יוכל לבצע אבחון ולגלות אם מדובר באלרגיה למזון, אלרגיה לחומר נשאף (אטופי) או אלרגיה לפרעושים. 

במקביל, חשוב גם לטפל בבעיה המשנית לאלרגיה, הזיהום החיידקי (או זיהום אחר). 

מבחינת הזנה, נסו להאכיל בכמה שפחות מקורות חלבון שונים לאורך חייו של כלבכם, כך שישארו עבורו אופציות במידה ויפתח אלרגיה למזון ושמרו היסטורית מזון מסודרת, מי יודע, אולי יום אחד תזדקקו לה. 

עד אז – רק בריאות!


על הכותבת: ד"ר ג'ניפר בן עוז היא וטרינרית מוסמכת ומנהלת הקשרים המדעיים של רויאל קנין ישראל

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני