איך לבחור אוכל טוב לכלב: תזונאית בע"ח מסבירה כיצד לבחור מזון טוב

המוכר בחנות המליץ לכם על אוכל אחד, הוטרינר המליץ על אוכל שני, ובפייסבוק כולם ממליצים בכלל על אוכל אחר? תזונאית חיות המחמד סיון זילבר
מזון לכלבים אוכל לכלבים - כך תעשו זאת נכון

לבחור אוכל לכלב נשמע כמו משימה די פשוטה, אבל כל בעל כלב יודע שזה לא תמיד פשוט לדעת איך לבחור את המזון שיתן לכלב שלכם את כל הדברים החיוניים שהוא זקוק להם. 

הרבה פעמים, המוכר בחנות החיות ממליץ על אוכל לכלבים של מותג מסוים, אבל הוטרינר ימליץ על אוכל אחר לחיות ממותג אחר. 

אם זה לא מספיק, התייעצות בקבוצות אוהבי הכלבים בפייסבוק עלולה לבלבל אתכם עוד יותר – לכל אחד יש את העצה וההמלצה שלו, אבל לא הרבה יודעים להסביר מה טוב במזון כזה או אחר.

כדי לעשות סדר בבלאגן, וכדי שתוכלו לבחור את המזון הטוב ביותר עבור הכלבים שלכם, תזונאית קלינית לחיות מחמד סיון זילבר מסבירה כיצד לקרוא תוויות של מזון לכלבים, כדי שתדעו בדיוק מה מומלץ לכלב שלכם וממה עדיף להימנע. 

רשימת הרכיבים

ברשימת הרכיבים תוכלו למצוא את כל הרכיבים שהוכנסו למזון על ידי היצרן עצמו. אם יש רכיב שנוסף לחומרי הגלם – כגון חומר משמר בקמח עוף או בקמחים אחרים – הוא לא יופיע על התווית. 

לכן התזונאית סיון זילבר ממליצה לבחור במזון שאינו מכיל קמחים, אלא בשר טרי או מיובש. 

בנוסף, מומלץ לבחור במזון שמכיל פחמימות איכותיות, ולא פחמימות כגון תירס, אורז לבן, סויה וכדומה, השכיחות במותגים נפוצים של מזון לכלבים.

סדר הרכיבים

הרכיבים מסודרים ברשימת הרכיבים על פי המשקל שלהם בכניסה לתהליך הייצור. אם לדוגמא רשימת הרכיבים היא: עוף, קמח עוף, שיבולת שועל, אורז חום, שעורה, שומן עוף – חומר הגלם ששקל הכי הרבה בעת שנכנס לתהליך הייצור הוא עוף. 

עם זאת, עוף מאבד ממשקלו במהלך תהליך הייצור בגלל איבוד לחות, והוא יורד במיקום. למעשה, הרכיב השני שמופיע ברשימה הוא למעשה הרכיב העיקרי במזון.

תזונאית קלינית לחיות מחמד סיון זילבר \ טבעי לחיות – תזונה טבעית לחיות מחמד

למעשה, חמשת המרכיבים הראשונים הרכיבים הראשונים מהווים את עיקר המסה בפורמולה ולכן מעידים על איכות המזון.

ההמלצה שלי היא לבחור במזונות שחמשת הרכיבים הראשונים הם איכותיים ומשלבים בין בשרים לפחמימות איכותיות.

תוספי תזונה מלאכותיים

חומרים מלאכותיים וסינתטיים הם אחד הגורמים לפיתוח רגישות אצל כלבים וחתולים. אלה כוללים חומרים משמרים, נוגדי חמצון, חומרי טעם וריח ותוספת סינתטית של ויטמינים ומינרלים. בנוסף, רכיבים אלה מכבידים על הכבד ומערכות נוספות בגוף.

ההמלצה היא לבחור במזון שמכיל כמה שפחות רכיבים מעובדים ומלאכותיים כדי להפחית סיכון להתפתחות רגישות.

הנחיות האכלה

הנחיות אלה מהוות המלצה ראשונית ויש להתאימם לכלב שלכם. לכל כלב יש נתונים שונים המשפיעים על כמות המזון הנדרשת – גנטיקה, רמת פעילות, גיל ואפילו עונות השנה. 

חשוב לעקוב אחר משקל הכלב ולראות האם יש צורך בביצוע התאמות ושינויים לכמות האכלה. כאשר מחשבים כמות האכלה יש לקחת בחשבון גם את החטיפים וכל מזון אחר שהכלב מקבל במהלך היום. חשוב לזכור שלכל רכיב מזון שנותנים יש ערך תזונתי.

הצהרה שהמזון מלא ומאוזן

זוהי הצהרת היצרן כי המזון הינו מלא ומאוזן לשלב חיים ספציפי או לכל שלבי החיים. ההצהרה יכולה להיות גם לכך שהמזון הינו משלים ומיועד לשימוש זמני / חלקי בלבד. במידה ואין הצהרה על המזון – המזון הוא חלקי ואין להאכיל איתו את חיית המחמד באופן בלעדי.

האחריות לרשום את ההצהרה היא ע"י היצרן עצמו ולא קשורה להיתר יצור / שיווק של משרד החקלאות. ההצהרה אומרת כי המזון עומד בדרישות התזונתיות של ארגון AAFCO או FEDIAF.

ניתוח תזונתי

מציין את האחוזים של הנוטריאנטים (חומרי מזון) העיקריים במזון. אלה הם אחוזי המינימום הגולמי של חלבון, שומן ואחוזי המקסימום של סיבים תזונתיים ולחות. ניתן לרשום גם רכיבים נוספים באם יש הצהרה על התווית בגינם כגון סידן, גלוקוסמין ועוד.

ההמלצה שלי היא לא לחרוג מעל 30% חלבון על בסיס יבש עבור כלבים.

בנוסף, הניתוח התזונתי אינו מציין את רמת הנעכלות של המזון. כלומר, כמה מהמזון עצמו באמת מתעכל ונספג בגוף. יש לזכור כי רמת הזמינות הביולוגית והנעכלות של חלבון ממקור של בשר אמיתי גבוהה יותר מאשר אלה של חלבון ממקור של קמח בשר. 

לכן, מזון שיכיל 29% חלבון ממקור של עוף אמיתי הוא למעשה איכותי ובעל נעכלות טובה יותר מאשר מזון עם 34% חלבון ממקור של קמח עוף. 

רכיבים משתנים

יש להקפיד לבחור מזונות שרשומים בהם הרכיבים בצורה ברורה ושאינה יכולה להשתנות. כלומר, לעיתים רשומים רכיבים שאינם ספציפיים כגון, קמח בעל כנף, שומן בעל חיים או קמח דגן. במקרה כזה היצרן יכול להחליף רכיב מבלי הצורך לציין את השינוי על התווית. 

מאחר ולכל רכיב יש ערכים תזונתיים שונים, הערכים הכלליים של הפורמולה ישתנו. גמישות זו מאפשרת ליצרן לאתר בכל ייצור את חומרי הגלם הזולים ביותר.

תוספת טעם

כולם רוצים שהכלב שלהם יהנה מהמזון. אולם, ישנם מזונות ללא טעימות טובה, או במילים אחרות – הוא פשוט לא טעים לכלב. זה יכול לנבוע לדוגמא משיטת ייצור קשיחה שפגמה בטעימות המזון או מחלבון ברמה נמוכה ומעט שומן ממקור בעל החיים. 

אחת הדרכים לגרום לחיות המחמד לאהוב את המזון, היא באמצעות הוספת משפרי טעימות. משפרי טעם כוללים בין היתר שמרים, אבקת שום, אבקת בצל, סוכר ומשפרי טעם מלאכותיים. לכן אם רואים אחד מאלה על התווית, יש מקום להניח כי למזון טעימות נמוכה לכשעצמו.

אלה הנקודות העיקריות שלדעתי חשוב לשים לב אליהם בבחירת המזון לחברינו.

בדיוק כמו שאנחנו מקפידים לקרוא את הרכיבים על מזון שאנחנו רוכשים לעצמנו, חשוב באותה מידה לקרוא ולהבין מה מכיל המזון שאוכלים הכלבים שלנו. לרוב הם יאכלו את אותו המזון לאורך שנים ארוכות מחייהם ולכן חשוב שהמזון יהיה האיכותי ביותר שנוכל למצוא בכדי לדאוג לבריאותן ורווחתן.

שאלות נפוצות

מה מופיע ברשימת הרכיבים?

כלל הרכיבים שהוכנסו על ידי היצרן. במידה והוכנס חומר מסוים באחד מחומרי הגלם (לדוגמא, חומר משמר בקמח עוף) – הוא לא יופיע ברשימת הרכיבים

על פי מה מסודרים הרכיבים ברשימת הרכיבים?

הרכיבים מסודרים ברשימה על פי סדר יורד של המשקל שלהם בתחילת תהליך הייצור. חשוב לזכור שיש חומרי גלם שמאבדים ממשקלם בתהליך ההכנה, כך שייתכן שהם לא הרכיבים העיקריים במזון. לכן חשוב לבדוק היטב את חמשת המרכיבים הראשונים.

האם כדאי שיהיו במזון תוספי תזונה?

בדרך כלל, הרכיבים האלה כוללים חומרים משמרים, נוגדי חמצון, חומרי טעם וריח ותוספת סינתטית של ויטמינים ומינרלים. הם עלולים להכביד על הכבד ועל מערכות נוספות בגוף הכלב.


סיון תזונאית קלינית לחיות מחמד

050-9901092

www.naturallyforpets.co.il

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני