אילוף כלבים לצרכים: איך מחנכים כלב לצרכים?

כלבים עושים פיפי וקקי, אבל לא יודעים להשתמש באסלה. איך נלמד אותם לעשות צרכים מחוץ לבית ולא על השטיח? כל מה שצריך לדעת על אילוף כלבים לצרכים
חינוך כלב לצרכים

כל מי שמגדל כלב יודע שלפעמים הם עושים צרכים בבית. כן, ממש כמו ילדים, אילוף כלבים לצרכים זה משהו שצריך לעשות, אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם בבית מסריח ומגעיל.

אם אתם משתגעים בכל פעם שכלב עושה פיפי בבית ואתם שואלים את עצמכם איך מחנכים כלב לצרכים – הגעתם למקום הנכון. 

מגזין כלבים ילמד אתכם איך מחנכים כלב לצרכים, כדי שהוא יפסיק לעשות פיפי וקקי בבית, ויתחיל לעשות אותם בחוץ כמו כלב טוב. 

לפני שאתם ממשיכים בקריאה, שימו לב: אילוף כלבים לצרכים דורש מכם לעבוד עם הכלב. ברוב המקרים הוא לא יבין בתוך פעם אחת את מה שאתם מנסים ללמד אותו. זה תהליך שעלול לקחת זמן.

בכל מקרה – אל תתייאשו! אתם יכולים לעשות את זה!

באיזה גיל כלב נגמל מצרכים?

יש לכם גור חדש בבית? מזל טוב! ממש כמו תינוקות קטנים, גם גורים צעירים לא יודעים תמיד איך לשלוט בצרכים שלהם.

בניגוד לילדים שמסתובבים עם חיתול שמשאיר את הקקי והפיפי שלהם בשליטה שלכם, לכלבים בדרך כלל אין את זה, והם עושים פיפי וקקי בכל מיני מקומות בבית.

שימו לב שגורים צעירים מדי לא יכולים באמת להתאפק ולהתחיל בתהליך אילוף כלבים לצרכים. כדי להתחיל לעבוד ביעילות על אילוף כלב לעשות פיפי בחוץ, צריך לחכות שהוא יהיה בגיל 3.5 או ארבעה חודשים.

כמובן, שהמספרים האלה נכונים במידה ומדובר בכלב בריא, בלי בעיות בריאותיות או רגישויות כאלה ואחרות. במידה והכלב שלכם סובל מבעיה רפואית כלשהי, עליכם לקחת אותו לוטרינר לטיפול. 

אילוף כלבים לצרכים שלב אחרי שלב

שלב ראשון – אל תכעסו

אחת הנקודות החשובות בתהליך של אילוף כלבים לצרכים היא לא לכעוס עליו. נכון, כשהבית מסריח ומגעיל, והכלב שוב עשה צרכים בסלון (או על השטיח!), זה יכול מאוד לתסכל. הבעיה היא שאם תכעסו עליו – אתם עלולים לגרום לבעיות נוספות. 

בין השאר, הכלב שלכם עלול להבין שאתם לא אוהבים לראות את הקקי שלו על הרצפה, אז הוא פשוט יאכל אותו כדי להעלים ראיות. אז אולי תחזרו הביתה ולא יהיה קקי על הרצפה, אבל זה יהיה מאוד מגעיל לנשק אותו לשלום.

כעס, אלימות או עצבים רק ירחיקו אתכם מהמטרה, ירחיקו את הכלב שלכם מכם ויפגעו בקשר שאתם בונים עם הכלב. 

ממש כמו בני אדם, גם בקרב כלבים בכלל וגורים בפרט יש כאלה שלומדים דברים חדשים בצורה מהירה יחסית, ויש כאלה שלוקח להם יותר זמן.

שלב שני – תיחום

בתור בני אדם, קשה לנו לראות את הכלב האהוב שלנו מאחורי כלוב או סורגים. אנחנו רואים את זה בתור כלא, מאסר או עונש. 

העניין הוא שכלבים לא רואים זאת כך. ממש כמו הקרובים שלהם בטבע, הזאבים, כלבים אוהבים להיות במקומות קטנים וצרים. 

זאבים אוהבים לישון בתוך בורות ומאורות כי הם מרגישים שם מוגנים. לנו, שאוהבים מרחבים ובתים גדולים, זה נראה משונה. לזאבים זה טבעי.

ככה גם הכלבים שלנו. הם מקבלים ביטחון כשהם נמצאים במקומות קטנים. 

אחרי שאנחנו יודעים שכלבים אוהבים מקומות קטנים ומרגישים בהם מוגנים, הגיע הזמן להבין איך אנחנו יכולים לנצל את הידע הזה כדי לאלף כלב לא לעשות קקי ופיפי בבית. 

כלב זו חיה נקיה סך הכל (יחסית לבעלי חיים, כן? אל תשוו את זה לניקיון בבית). כלבים לא עושים את הצרכים שלהם ליד המקום שבו הם ישנים, ליד הבית שלהם. 

אתם בטח אומרים לעצמכם: "אבל הוא כן עושה צרכים בבית! בגלל זה הגעתי לכאן!". תנו לנו להחזיר אתכם שלוש פסקאות למעלה. כלבים מקבלים ביטחון כשהם נמצאים במקומות קטנים. בשביל כלב, מקום קטן יכול להיות גם מטר על מטר. הבית שלכם לא נחשב קטן עבור הכלב שלכם, אלא להיפך. מדובר בחלל גדול. 

איך תוחמים כלב בבית?

כדי להגדיר לכלב את המקום שלו, את ה"בית" בתוך הבית שלכם, אפשר להשתמש בכמה שיטות:

  1. כלוב אילוף: מדובר בפיתרון מאוד פשוט, אך להרבה בעלי כלבים קשה לראות אותו עם זאת, בשלב של אילוף כלבים לצרכים, הוא יכול להיות יעיל מאוד, גם עבור הבעלים וגם עבור הכלב. כלוב אילוף הוא כלוב שבו הכלב יכול לשבת, לשכב ולהסתובב בלי בעיה, אבל לא הרבה יותר מזה. 

שימו לב: מומלץ להתייעץ עם מאלף לפני שימוש בכלוב אילוף. לא מדובר במקום של עונש, אלא במקום של הרגשה בטוחה. הרגלה לא נכונה לכלוב אילוף עלול לגרום בדיוק ההיפך.

  1. גדר גורים: מדובר בגדר קטנה שעוזרת לגורים על ידי תיחום אזור בבית שהוא רק שלהם. זה המקום המיוחד של הגור, עם המיטה והצעצועים שלו. שם הוא יכול להרגיש בטוח. 

כאשר הכלב תחום באזור קטן יחסית, הוא יימנע מעשיית צרכים ליד המקום בו הוא ישן. במידה ואתם לא מגזימים עם השעות, ואין לכלב שלכם בעיה רפואית – הוא ילמד להתאפק כדי לא ללכלך את הבית שלו. 

כמה זמן כלב יכול להתאפק בבית?

אוקי, אז יצרנו לכלב את המתחם הבטוח שלו, את הבית הפרטי שלו בתוך הבית הגדול שלנו. עכשיו עולה השאלה כמה זמן הכלב שלנו יכול להיות בתוך הכלוב או גדר הגורים.

יש נוסחה לחישוב זמני השהייה המקסימליים של גורים. אם מדובר על גור של כלב במשקל בינוני, הוא אמור להיות מסוגל להתאפק למשך שעה על כל חודש בחייו. כך לדוגמא, גור בן 4 חודשים, יוכל להתאפק מקסימום ארבע שעות. 

אם מדובר בכלב מגזע גדול, הוא ככל הנראה יוכל להתאפק יותר, לעומת כלב מגזע קטן, שיוכל להתאפק פחות שעות. בכל אופן, לכל כלב יש את יכולת ההתאפקות שלו. עליכם בתור בעלים להכיר אותה.

מעבר לעובדה שלכל כלב יש את כושר ההתאפקות שלו, חשוב לדעת שיש כמה מצבים שדורשים הוצאה מוגברת לצרכים. שימו לב למצבים האלה, כדי לדייק במהלך חינוך כלב לצרכים:

  1. חשוב להוציא את הגור לסיבוב צרכים בתוך כ-20 דקות מרגע שהוא אכל. אם הוא שותה, עדיף להוציא אותו מהר יותר אחרי כן.
  2. ממש כמו בני אדם, גם הגורים שלנו צריכים ללכת לשירותים אחרי שהתעוררו משינה. לכן הוציאו אותו לסיבוב צרכים מיד לאחר שהתעורר. 
  3. כאשר כלבים משחקים ופעילים, יש פעילות מעיים מוגברת. לכן, בכל פעם שאתם משחקים עם הכלב בבית, חשוב להוציא אותו לסיבוב צרכים בחוץ כמה פעמים בשעה. 

שלב שלישי – איך מוציאים כלב לצרכים

גורים בפרט וכלבים בכלל אוהבים להרגיש נוח גם בטיול בחוץ. ישנם כלבים שהבחוץ עלול להפחיד אותם. לכן, תמיד מומלץ לקחת את הכלב לאותו מקום, כדי שיעשה את הצרכים שלו שם. 

נסו לקחת את הכלב שלכם לאותו מקום, כדי שיבין ששם כיף לו לעשות צרכים. כדי להבהיר לגור שאתם מרוצים מההתנהגות שלו, ולאלף אותו לעשות צרכים בחוץ, חשוב מאוד שתתגמלו אותו אחרי שעשה. 

אמרו לו "כל הכבוד!", "כלב טוב!" וכל מילה טובה שאתם יכולים לחשוב עליה. אל תשכחו שכלב לא יודע עברית, אז חשוב שתראו התלהבות ושמחה גם בשפת הגוף שלכם וגם בטונים. 

אפשר גם לתת לו חטיף טעים, או צעצוע אם הוא מעדיף.

מה לעשות כשהגור עושה צרכים בבית

למרות כל הניסיונות שלנו, יש סיכוי טוב שהגור החדש שלנו "יפספס", ויעשה מדי פעם צרכים בבית. כאן, חשוב לזכור את מה שאמרנו בהתחלה – שימוש בכעס או באלימות עלול להשיג את המטרה ההפוכה.

יחד עם זאת, חשוב להסביר לגור שעושה צרכים בבית שמדובר בהתנהגות לא לגיטימית. לכן, אם תפסתם אותו בשעת מעשה, אמרו "לא" בתקיפות (אך לא בכעס או באלימות). 

חשוב לדעת שאם לא תפסתם אותו על חם, אלא גיליתם שיש קקי בסלון אחרי שחזרתם הביתה – הכלב לא יבין מדוע אתם כועסים. הוא לא יודע לקשר את התגובה שלכם עכשיו למשהו שקרה לפני זמן מה.

מה לעשות אם לא תפסתי את הכלב בזמן

כלום. אל תעשו כלום. אל תגידו כלום, אל תכעסו, אל תגיבו. עדיף לקחת משם את הכלב, ולנקות את המקום כשהוא לא נמצא. 

הסיבה לכך היא שבמקרה שתגיבו, הכלב עשוי להבין שעדיף לו "להעלים ראיות" בכל פעם שהוא עושה צרכים. ייתכן שבפעם הבאה לא תראו קקי בבית, אבל לא בגלל שהגור שלכם לא עשה קקי, אלא בגלל שהוא אכל אותו כדי שלא תגלו. 

איך מאלפים כלב להשתמש בפד גורים

פד גורים, או פד צרכים, הוא משטח מחומר סופג, שנועד לפתור מצבים שבהם אנחנו לא מצליחים להוציא את הכלב לכל טיול צרכים, והוא עדיין מפספס בבית. למעשה, פד צרכים הוא שלב ביניים לקראת הגמילה המלאה. 

בשלב הראשון של אילוף כלבים לצרכים עם פד, אנחנו רוצים לעודד את הגור לעשות צרכים רק על הפד ולא בכל הבית. כדי שהוא יבין זאת, כדי לשים על הפד ריח של צרכים של הגור. אפשר לספוג קצת פיפי בפד כדי לתפוס את הריח. בשלב הזה, הגור אמור להבין ששם יש שתן – ולהפוך את הפד למקום הקבוע שלו. 

אם הכלב עשה צרכים על הפד, כדאי שתתנהגו כמו שהוא עשה בחוץ. קריאות שמחה, חטיפים ומה לא. ככה הוא יבין שהוא עשה משהו טוב, ויקפיד לעשות צרכים רק על הפד. 

כמובן שייתכנו פספוסים בהתחלה, ויש כלבים שלוקח להם טיפה יותר זמן להבין שהם צריכים לעשות פיפי על הפד ולא בכל מקום אחר בבית. סבלנות זה שם המשחק בעבודה מול כלבים בגלל ומול גורים בפרט. 

אם יש לכם עוד שאלות על אילוף כלבים לצרכים ואם עדיין אתם לא בטוחים איך מחנכים כלב לצרכים, כתבו לנו בתגובות כאן למטה! נענה על הכל.

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

מתי מומלץ לאלף את הכלב שלי?

אילוף כלב הוא היבט מכריע בבעלות על כלבים. האילוף מסייע לפתח קשר חזק בין הכלב לבעלים, ובמקביל מבטיח שהכלב מתנהל היטב ויכול לחיות בהרמוניה עם

גינת כלבים

גינת כלבים – מפגש בין כלבים

גינה ייעודית שבה הכלבים יכולים לשוטט חופשי, בלי רצועה ועם כלבים אחרים היא ללא ספק פתרון מעולה שמבטיח המון יתרונות. אבל מה החשיבות של מפגש בין כלבים ואיך ניתן לשפר את איכות החיים של החבר על ארבע? הנה כל התשובות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני