כלבים מפחיתים חרדה אצל ילדים באופן משמעותי [מחקר]

כלבים וילדים תמיד גונבים את ההצגה, ועכשיו מתברר שיש בקשר ביניהם הרבה יותר מלייקים וסרטונים חמודים

זה לא סוד שחיות מחמד תורמות לתחושת רוגע, שלווה ובריאות בקרב בני אדם, עכשיו יש לכך אישור רשמי ומדעי.

מחקר חדש של חברת רויאל קנין, שנערך בתקופת הקורונה, מצא כי חיות מחמד משפחתיות סייעו לילדים להתנהל טוב יותר בתקופת הסגרים והבידודים, וכן להתמודד בצורה מיטבית עם לחצים שהוחמרו מאד בתקופת הלימודים הווירטואליים. 

על פי ארגון יוניצף, 1 מתוך 7 ילדים ברחבי העולם ובסך הכל 332 מיליון ילדים, שהו בשנה האחרונה בבידוד או בסגר כזה או אחר.

הסקר שנערך בקרב הורים שילדיהם שהו בבידוד, הראה כי 8 מתוך 10 נשאלים ענו כי חיית המחמד המשפחתית סייעה לילדיהם להתמודד עם תחושת הבדידות בסגרים.

כלבים מפחיתים את המתח והחרדה

כמעט 70% מהנשאלים ציינו כי האינטראקציה היומית עם החתול או הכלב הפחיתו משמעותית את מפלס המתחים והחרדה בבית, ובנוסף שיפרה את מצב הרוח של ילדיהם שמצאו את עצמם שעות רבות מידי יום מול המסך.

תשעה מכל עשרה הורים רואים בבירור שיפור בפיתוח המיומנויות הרגשיות והחברתיות של ילדם, כולל יותר אנרגיה ושיפור משמעותי בריכוז. כמו כן, מצא המחקר כי חיות המחמד השפיעו באופן חיובי על חוויית הלמידה הווירטואלית של הילד בפרט ועל הביצועים האקדמיים בכל הגילאים בכלל. 

טיפול בחיית מחמד מעצים את הילד

דר' פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין ישראל סבור שגם בתקופת המתיחות הביטחונית וביטול הלימודים בעקבות המצב, חיות מחמד יכולות לעזור להפחתת המתח והחרדה בקרב ילדים. 

ד"ר סלון, שעסק בסיוע טיפול באמצעות בע"ח לפני יותר מעשור, מכיר מקרוב את השפעותיהם של כלבים וחתולים על בריאות הנפש של ילדים. לדבריו, כלב, חתול או כל בעל חיים טיפולי מקל על התקשורת בין המטופל למטפל ומאפשר להביע מחשבות ורגשות בתיווך בעל החיים. כמו כן, הטיפול בבעל החיים מעצים את הילד, נותן תחושה של אחריות ובהקשר הנוכחי, של ביטחון.

"בתקופה המתוחה שבה אנו נמצאים, לכלבים שלנו יכול להיות תפקיד חשוב בהורדת רמת החרדה ובסיוע לילדים המתמודדים יום יום עם אזעקות, טילים, וחרדות." אומר עופר ביטון, רכז מגמת אילוף וטיפול בקמפוס ברושים.

ליטוף כלבים משפר את מצב הרוח

"מחקרים הוכיחו שליטוף כלבים מגביר הפרשה של סרוטונין ודופומין – כימיקלים במוח הגורמים לשיפור מצב הרוח ולהרגשה טובה, כך שבתקופות מתוחות הגברת כימיקל זה יכול לסייע באופן מיידי.

בימים אלו מפעילים בקמפוס 'ברושים' במגמה לכלבנות טיפולית, פרויקטים טיפוליים באמצעות כלבים בדרום על מנת להקל ולתת גיבוי לתושבי הדרום היקרים". 

"יחד עם זאת" מוסיף ביטון, "ההורים עצמם במסגרת המשפחה יכולים לעזור לילדים באמצעות הכלבים בכמה דרכים: ניתן לסייע בתקופה זו של אזעקות, בכך שנותנים לילדים שלנו תפקיד לדאוג לכלב בעת ההליכה למרחב מוגן, בין אם זה להביא את הכלב, להרים את הכלב או ללטף אותו, להביא את הרצועה או לתת לו מים. ברגע שאנו, גם ברגע של מתח וחרדה, דואגים למישהו אחר, פעולה זו הופכת אותנו לבעלי אונים אל מול חוסר האונים מפני המתקפה. ילד שמרגיש חיוני, שיש לו תפקיד, גם בעת מצוקה, מרגיש מסוגל יותר, יכול יותר ואינו נתון רק ללחץ והדאגה מנפילת הטיל או מחרדת המוות שהאזעקה מביאה איתה. 

דבר נוסף, שגם הוא נכון בעיתות שלום כמו גם בעיתות מלחמה, הוא יכולת הכלב לשמש מושא להשלכה עבור רגשות הילדים שלנו. פה ניתן להתחיל שיח של ההורים עם הילד על איך הכלב מרגיש? ממה הוא מפחד? איך אפשר לעזור לו? וכך לילדים יותר קל לדבר ולבטא את הרגשות שלהם באמצעות הכלב". 

עוד ממצא מעניין בסקר 'רויאל קנין' נוגע דווקא לבעלי החיים עצמם: מסתבר כי לקשר המוגבר בין ילדים לחיות המחמד שלהם יתרונות רבים גם עבור חיית המחמד. רוב הנשאלים ענו כי הבחינו שחיית המחמד שלהם רגועה יותר כשזכתה לבלות יותר זמן איכות עם הילדים ששהו בבית. כך או כך, טיפול בחיית המחמד שימשה בין היתר עבור כולם, הפסקה נחוצה מהמסך.

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

פתח תקווה: כנס מיוחד לבעלי כלבים

עיריית פתח תקווה תקיים כנס מיוחד לבעלי כלבים, הכולל טיפים לאילוף, תזונה נכונה עם שי לכל משתתף או משתתפת שיבואו לכנס. התרומה של חיות המחמד לשיפור המצב הבריאותי והנפשי של בני אדם ידועה זה מכבר, אולם רק לאחרונה, מאז פרוץ המלחמה, נוכחנו לראות עד כמה תורמים הכלבים בחזית ובקרבות, בבתי החולים ובמחלקות השיקום, ואפילו הכלבים בבתים המסייעים בעידוד והרגעה של המשפחות המפונות ושל האזרחים בעורף. מתוך כוונה להעניק להם חזרה, יזמה עיריית פתח תקווה כנס

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני