כלב מסריח: למה זה קורה ומה אפשר לעשות עם זה?

למרות מה שאומרים עליהם, לכלבים לא אמור להיות ריח מסריח. אז מה לעשות אם בכל זאת הכלב שלכם לא מריח הכי טוב? כל הפרטים בכתבה
כלב מסריח | כך תטפלו בבעיה

אם אתם מתמודדים עם כלב מסריח, המאמר הזה, של הוטרינרית ד"ר שני סופר, יעשה לכם סדר בראש. עוד מעט תדעו בדיוק מה צריך לעשות אם הכלב שלכם מסריח.

למרות הסטיגמה, כלבים לא אמורים לסבול מריח גוף רע, ולרוב מדובר בניחוח שמעיד מחלה ודורש טיפול. לכן, אם הכלב שלכם מדיף ריח רע – קחו אותו לבדיקה וטרינרית בהקדם.

הגורמים הנפוצים לריח רע אצל כלבים:

פרווה ועור

כלבים רבים, ובמיוחד גזעיים בעלי קפלי עור רבים כמו שארפיי, סובלים מאלרגיות או מזיהומים המובילים לדלקות עור על רקע של חיידקים או שמרים ומתבטאים בריח אופייני. האבחון מתבצע לרוב על ידי בדיקה ומשטחים מהעור, והטיפול כולל ברוב המקרים חפיפות בשמפו מתאים, אך ייתכן שהכלב יצטרך גם טיפול תרופתי סיסטמי בהתאם לבעיה שאובחנה.

חשוב לציין שגם חפיפות תכופות והרטבה של העור והפרווה עצמן עלולות להוביל לפגיעה עורית ולריח רע, ולכן מומלץ להימנע מחפיפות תכופות אלא אם הוטרינר הנחה אתכם לעשות זאת ואתם משתמשים במוצרים מתאימים.

אוזניים

דלקות אוזניים מאוד נפוצות בכלבים, במיוחד בגזעים שמוטי אוזניים, גזעים הסובלים משיער רב בתעלות האוזניים וכלבים ששוחים בתדירות גבוה ולכן מצטברת לחות גבוה באוזניים. בנוסף, דלקות אוזניים הם סממן אופייני לבעיות הורמונליות ולאלרגיות בכלבים – ובמיוחד לאלרגיות למזון.

דלקות אוזניים יכולות להיות על רקע של זיהום חיידקי, שמרים או זיהום משולב והריח שהן מפיקות ישתנה בהתאם. דלקות אוזניים דורשות טיפול יסודי בדלקת וגם בגורם הרקע, אם קיים, לפני שמצב האוזן יחמיר והאוזן תסבול משינויים כרונים הכוללים עיבוי, הצרה של תעלת השמע שעלולים להוביל להרס של מבנה האוזן. במקרה כזה יש סכנות רבות ולרוב יש צורך בהתערבות כירורגית.

שיניים

לפעמים דווקא כלב מסריח ממקום אחד, והרבה פעמים זה הפה.

דמיינו לכם את הריח ממנו בני אדם סובלים בבוקר לפני צחצוח השיניים וזה למרות צחצוח פעמיים ביום וטיפול שיננית שנתי לכל הפחות.

כלבים, כמו בני אדם, זקוקים למשטר קבוע ויומיומי לשמירה על היגיינת ובריאות הפה הכולל צחצוח יומי עם מברשת ומשחה ייעודית לבעלי חיים, שאינה מכילה פלואוריד.

גם כלבים שהבעלים שלהם מקפידים לצחצח את השיניים שלהם בכל יום, קל וחומר לכלבים שלא מצחצחים, יש הצטברות של אבן שן הכוללת חיידקים ובהמשך גם דלקת חניכיים שיוצרים ריח רע מאוד מהפה.

ריח פה עלול להיות מאוד חריף ולרוב הוא מאוד מפריע לבעלים, אך אם נחכה עד לשלב שהריח חמור לרוב נמצא כי הכלב כבר סובל ממחלת שיניים מתקדמת שכוללת גם דלקת חניכיים ופגיעה בשיניים ולעיתים אף פגיעות סיסטמיות אחרות.

יש להקפיד על בדיקה שנתית או חצי שנתית עבור גזעים שסובלים מהצטברות מהירה של אבן פה, כמו פודלים, ולבצע טיפולי שיניים תקופתיים הכוללים הסרה של האבן ממשטח השן ומכיס החניכיים וטיפול בדלקת אם ישנה. לאחר הטיפול יש לשמר את התוצאות בעזרת צחצוח יומי.

מערכת העיכול

עוד סיבה לריח רע מהפה כוללת בעיות ודלקות בוושט ובקיבה, ממש כמו אצל בני אדם.

אם כלב שסובל מריח רע מהפה גם בהעדר קליניקה של בעיות במערכת העיכול, כדאי לנסות טיפול תומך למערכת העיכול העליונה.

טיפול זה כולל תרופות להורדת חומציות מערכת העיכול ולעיתים אף טיפול אנטיביוטי.

בלוטות אנאליות

הבלוטות האנאליות הן שני ״כיסים״ הממוקמים ביציאה מפי הטבעת ומכילים הפרשה מימית מסריחה המשמשת את הכלב לתקשורת בינאישית. הכיסים מתנקזים על ידי מעבר הצואה אך כאשר הצואה רכה הכיסים לפעמים לא מתנקזים ביעילות, התוכן מצטבר בהם ולזיהום מהצואה מאוד קל להתבסס באזור.

לרוב הבעלים מגיעים עם תלונה שהכלב שעושה "סקי" על הטוסיק ומחכך/מלקק את אזור הישבן במטרה לנסות לנקז את השקים.

טיפול בדלקת בשקים האנאלים לרוב כולל ניקוז ידני של השקים (במקרים כרונים יש גם צורך בשטיפות של השקים), טיפול אנטיביוטי (בין אם מקומי לתוך השקים או סיסטמי) וטיפול בגורם הראשוני לצואה רכה למניעת חזרתיות.

לסיכום, יש הרבה דברים שעלולים לגרום לכלב שלכם להיות כלב מסריח, אך אין סיבה שזה ימשך. ברוב מוחלט של המקרים התנהלות נכונה, הקפדה על היגיינה, וטיפול מתאים יפתרו את הבעיה.

רק בריאות,
ד"ר שני סופר
וטרינרית ומייסדת הבלוג והקבוצה מהאף ועד הזנב – רפואה וטרינרית בגובה העיניים

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני