הליכה עם הכלב: לשמירה על הבריאות הנפשית והפיזית שלו וגם שלך

לרגל חודש ההליכה עם הכלב הבינלאומי, ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של חברת רויאל קנין, מסביר מדוע חשוב ללכת עם הכלב דווקא בחודש הקר של השנה, ומעניק טיפים להליכה חורפית נעימה ובטוחה

ינואר הוכרז כחודש ההליכה הבינלאומי עם הכלב – Walk Your Dog Month, והאמת שאין חודש מתאים ממנו לכך. זה בדיוק הזמן לקבל החלטה לשנה החדשה לחזור לכושר ולשמור על הבריאות של כלבנו ועל הדרך, גם שלנו. 

בעונות החמות, החוץ קורא לנו. קל לנו לקפוץ מהספה בקלילות ולקחת את הכלב לטיול ארוך. אלא שבינואר הקר, הקפיצה מהספה מאתגרת אותנו הרבה יותר. אנחנו מתכנסים, מתכווצים ופעילים פחות מהרגיל. 

ד"ר סלון מסביר כי יש להוריד כלב לפחות פעמיים ביום להליכה, ומציין סיבות נוספות לטייל עם הכלב מעבר לסיבוב עשיית הצרכים.

פעילות גופנית טובה

חודש ההליכה עם הכלב, הוא בין היתר הזדמנות נפלאה להיכנס לכושר ולהשיל קילוגרמים עודפים – כן, גם של כלבנו.

חוסר פעילות גופנית ויותר מדי מזון שומני, מוביל להשמנת יתר ואכן ד"ר פול סלון מציין כי ההערכה היא שבעולם המערבי כ50% מחיות המחמד סובלות מעודף משקל או השמנת יתר, מה שהופך את ההשמנה למחלה הנפוצה ביותר בכלבים וחבל, כי היא ניתנת לטיפול ומנעיה מבלי להיכנס להליכים רפואיים מורכבים.

השמנת יתר עלולה להוביל לסיכון מוגבר למחלות כמו דלקת פרקים, מחלות כבד, מחלות שלפוחית ​​השתן, מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת ואפילו סרטן. 

חשוב לציין שעודף משקל אינה בעיה קוסמטית אלא כזו המשפיעה על בריאות, איכות חיים ואפילו על תוחלת חיים. מחקר רחב היקף בכ-900 בתי חולים פרטיים לחיות מחמד בארה"ב, הכולל עשרות אלפי תיקים רפואיים של חיות מחמד, הראה כי כלבים שאינם סובלים מהשמנת יתר חיים יותר שנים בממוצע מכלבים הסובלים ממנה, כאשר כלבים מגזעים קטנים חיים עד שנתיים וחצי יותר וכלבים גדולים – כחצי שנה יותר. 

מעבר לפעילות הגופנית לכלבים, גם בעליהם מרוויחים מהטיולים המשותפים. דו"ח חדש של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות שהתפרסם בנובמבר האחרון, העלה כי כ-59% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאים 20 עד 64 סובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר. 

מחקר שבוצע באוניברסיטת מערב אוסטרליה (UWA) בשיתוף WALTHAM™ , מרכז רפואי בבעלות קבוצת מרס, מראה שבעלי כלבים מבצעים יותר פעילות גופנית. המחקר כלל יותר מ-1,000 בעלי כלבים מפרת', אוסטרליה ושלוש ערים בארה"ב (סן דייגו, נאשוויל ופורטלנד), ובו החוקרים מצאו כי בעלי כלבים עסקו לפחות ב – 30 דקות יותר פעילות גופנית במהלך השבוע, מאשר אנשים שמטיילים ברגל ללא כלבים. 

לכן, בפעם הבאה שקר מידי, ואתם מתעצלים לקום מהספה לטיול עם הכלב, כדאי לקחת בחשבון שההליכה איתו תורמת גם לבריאותך.

כלב בריא יותר

הליכה מעניקה יתרונות רבים לגופו של הכלב. היא מפעילה את הלב, מזרימה אליו דם טרי, חמצן ואנרגיה המסייעת לשמירה על בריאותו למשך שנים רבות. כמו כן, הליכה "משמנת" את המפרקים ומשמרת את מסת השריר שסביבם, מאיצה את חילוף החומרים ושורפת קלוריות.

הליכות יומיות בנות 30 דקות ישיגו בדרך כלל את המטרה, אבל חשוב להתייעץ עם הווטרינר המטפל במידה ועלולות להיות סיבות רפואיות לקצר את הטיולים. 

גירוי מנטלי

גורי כלבים עשויים להשתעמם רוב היום בחלל סגור, ובדומה לבני אדם גם הם זקוקים לגירוי מנטלי המותיר אותם מאושרים ובריאים. יציאה לטיולים מעניקה לכלב מגוון מראות וריחות המתאימים לאינסטינקט הטבעי שלהם, לשוטט קילומטרים רבים כדי לצוד מזון ומים.

טיול ארוך על בסיס יומי לא רק מגביר את האנדורפינים במוח האדם והכלב כאחד, אלא מספק את יצר הציד והחקירה שלו, והוא יחוש מסופק מאד כשישוב לנמנם על הספה. 

'בונדינג' – זמן להתחבר

טיול עם הכלב זו הזדמנות מצוינת להעניק תשומת הלב כמעט בלעדית לכלב. זהו זמן איכות משותף המבסס קשר של אמון ושמחה ומחזק את הקשר בין כלב לבעליו.

לטיולים היא דרך מצוינת להכיר את כלבך טוב יותר, ולראות כיצד הוא מקיים אינטראקציה עם אנשים וכלבים אחרים. 

הפחתת לחצים

פעילות גופנית מסייעת לנו לישון טוב יותר ומפחיתה מתח. ובכן, אותו הדבר לגבי הכלב שלנו. הליכה יומיומית איתו תוריד את מדד הלחץ ואף יכולה לעזור בניהול חלק מההתנהגויות הבלתי רצויות שלו. פעמים רבות, כלבים מביעים רגש בצורה התנהגותית.

ייתכן כי הוא זקוק לתשומת לב או פעילות גופנית שחסרה לו. הליכה יומיומית יכולה לסייע בהקלה על חרדת פרידה למשל, או על התנהגות הרסנית הנובעת משעמום.

לעתים קרובות, כלבים בורחים מהבית מכיוון שהם נשארים לבד או מוחזקים כל היום בחצר קטנה, מה שרק מחמיר נטיות הרסניות, תוקפניות או את החרדות שלהם.

הזדמנות לאימון

הליכה ברגל עם הכלב מספקת הזדמנויות רבות לאימון. 'נימוסי רצועה', משמעת וצייתנות הם גורמים משמעותיים במערכת היחסים עם כלבנו.

טיול הוא הזדמנות נפלאה לתרגל. בין אם לבקש ממנו לשבת או כל פעולה אחרת. עם הזמן הכלב הופך להיות מאולף יותר והתקשורת איתו קלה יותר. זו הזדמנות פז לבסס הרגלי התנהגות נכונים.

פעילות חברתית

הליכה עם הכלב פירושה שיש לנו סיכוי גדול יותר לפגוש אנשים בשכונה, שגם הם מסתובבים עם הכלבים שלהם, כך שגם לנו וגם לכלבנו יש הזדמנות להכיר חברים חדשים. חשיפת הכלב לאנשים אחרים וכלבים כאחד, יעזור להבטיח שלא יתפתחו נטיות תוקפניות.

טיפים להליכה חורפית

ידוע כי לוקח לפחות 21 יום כדי ליצור שינוי התנהגותי, לכן יום או שבוע לא יספיקו כדי לסגל הרגלים בריאים חדשים. אם נוכל להתמיד עם הטיולים בחורף, נוכל לעשות זאת בכל עונה. ד"ר סלון ממליץ על כמה טיפים לטיולים בימים גשומים, קרים במיוחד.

שמירה על חום גוף

עם בוא הימים הקרים בו כדאי לצייד את הכלב באפודה תואמת שלא תהיה גדולה מידי ותקשה על הליכתו ומנגד, שלא תלחץ עליו.

המראה של כלבלב באפודה טרנדית יכול להיות מאוד נחמד ופוטוגני, אך יש לזכור שמטרתה היא להגן עליו מפני הקור ורטיבות ולא להיות חמה מידי, מכיוון שבזמן ההליכה הכלב מתחמם ואין לו מנגנון הזעה לוויסות חום כמו לנו, בני האדם.

ודאו שלכלב  חם או קריר מספיק – במיוחד אם הוא צעיר, מבוגר או עם מצב בריאותי כמו דלקת פרקים.

הימים מתקצרים

במיוחד בימים שבהם יש פחות שעות אור, לעיתים קרובות הטיולים מגיעים בשעות החשיכה. לכן, כדאי להקפיד על לבוש שיעזור להבחין בכלב גם בשעות הערב או בתנאי ראות לקויה, במיוחד אם הוא עלול לקפוץ לכביש, לכן מומלץ להלביש לו בגדים בצבעים עזים, זוהרים או בשילוב מחזירי אור, אפשר גם בקולרים או ברצועות. כדאי להישאר בטיולים באזורים ציבוריים מוארים היטב. 

הגשם ישטוף הכל

כאשר הגשם מגיע ושוטף את הרחובות ישנה הרגשה רעננה, אך הוא שוטף גם את הריחות. כידוע לנו הכלבים מסתמכים בעיקר על חוש הריח כדי להתמצא במרחב ולהכיר את הכלבים השכנים.

יש לקחת בחשבון שכאשר יורדים עם הכלב לאחר הגשם הם  חשים שהגיעו למקום חדש וייתכן כי ייקח להם זמן להתמצא מחדש.

וכן, מאותה הסיבה ייקח להם גם יותר זמן לעשות את הצרכים. מומלץ לתת לכלב עוד קצת זמן אחרי שעשה מה שלשמו התכנסנו, על מנת שלא ילמד לעכב את הצרכים כדי להאריך את הטיול. 

רעמים וברקים

חוש השמיעה של הכלב מפותח בהרבה משלנו ועל כן הם רגישים יותר לרעשים חזקים, וטיול בזמן סופת רעמים וברקים יכולה להיות טראומטית עבורם.

לכן מומלץ לא לצאת במקרה זה. ובכל אופן, כדאי תמיד לצאת בחורף עם רצועה, במקרה שתפרוץ סערה והם עלולים לברוח. כך או כך, אל תשכחו לנגב אותו היטב כשחוזרים הביתה למקום החם והבטוח. 

תוכן עניינים

שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

.

רשתות חברתיות

הכי פופולרי

הכי חם

כתבות שאולי יעניינו אותך

איך נותנים ברבקטו

איך נותנים ברבקטו?

כאן תגלו בדיוק איך נותנים ברבקטו לכלב, בין אם מדובר בטבליית לעיסה ובין אם מדובר באמפולה

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

ולעוד אלפי הורים לכלבים שמשתפים ועוזרים אחד לשני